تیپ‌های شخصیتی در انتخاب شغل مناسب

هر تیپ شخصیتی با مجموعه‌ای از مشاغل خاص متناسب است. معمولا در آزمون‌های استعداد شغلی شش تیپ شخصیتی مختلف ارزیابی می‌شوند که به شرح زیر هستند:

۱. تیپ واقع گرا

این دسته از افراد معمولا به سمت شغل‌هایی که نیازمند توانایی‌های فیزیکی و مکانیکی است، رفته و از مشاغلی که نیازمند ارتباطات اجتماعی است، دوری می‌کنند. افراد دارای این تیپ شخصیتی برای اشیا و خصوصیات ملموس و عینی مثل پول، دستگاه‌های خاص یا قدرت و مقام ارزش قائلند و به‌طور معمول غیراجتماعی، رک، مادی، خود محور، صرفه‌جو، سرسخت، تلاش‌گر و انعطاف‌ناپذیرند.

۲. تیپ هنری

این دسته از افراد به مسائل با دیدی منعطف و هنری می‌نگرند. معمولا از فعالیت‌های خلاقانه استقبال و از شغل‌های خشک و قراردادی دوری می‌کنند. تیپ‌های هنری به مسائل و حل آن‌ها با دید زیبایی‌شناسی نگاه کرده و معمولا افرادی رویاپرداز، مبهم، بی‌نظم، احساساتی، خودانگیخته، حساس، درون‌نگر، آرمان‌گرا، مستقل و آزاد هستند.

۳. تیپ جستجوگر

تیپ‌های جستجوگر معمولا توانایی رهبری ندارند! آن‌ها خود را فردی محقق، روشنفکر و دارای توانایی‌های علمی می‌دانند و دنبال مشاغلی می‌روند که نیاز به فعالیت‌های آرام و منطقی و همچنین دید دقیق و جستجوگرایانه دارد. این شخصیت‌ها معمولا مستقل، تحلیل‌گر، منطقی، روشنفکر، هوشیار، منتقد، خوددار، کناره‌گیر، فروتن، کنجکاو، دقیق و پیچیده هستند.

۴. تیپ متهور

این تیپ شخصیت از موقعیت‌های جستجوگرانه اجتناب می‌کنند و به دنبال فعالیت‌های جسورانه با ریسک‌پذیری بالا هستند. این افراد شخصیت‌هایی نترس، ریسک‌پذیر، اهل خطر، با انرژی، خوش‌بین، ماجراجو، پرهیجان، جاه‌طلب، معاشرتی، پرحرف، برون‌گرا و سلطه‌جو هستند.

۵. تیپ اجتماعی

این افراد علاقه مند به درک و کمک به دیگران هستند و نقطه مقابل تیپ شخصیتی واقع‌گرا. تیپ‌های اجتماعی دارای توانایی آموزش و تدریس بوده و آن‌قدرها به مشاغل علمی و فیزیکی علاقه‌مند نیستند. افرادی خوش برخورد، صبور، معاشرتی، فهمیده، صمیمی، مشوق و مهربان هستند.

۶. تیپ قراردادی

افرادی منظم، سازگار و دارای روحیه‌ای یکنواخت هستند. برای فعالیت‌های اقتصادی ارزش قائلند و مشاغلی مانند کارمندی و حسابداری را مناسب خود می‌دانند. افراد محتاط، انعطاف ناپذیر، درون گرا، منظم، کارآمد و فاقد تخیل هستند.

سخن آخر

پویش پیشتازی با ارائه فرصت‌های داوطلبانه، راه‌های رسیدن به شغل دلخواه شما را برای‌تان هموار می‌کند. فعالیت‌های داوطلبانه به عنوان یک بستر تجبربی به شناخت شخصیت‌ها و بهبود و توسعه فردی کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است