دروغی به نام عنوان شغلی

اگر به شما گفته شد “عنوان شغلی شما مهم نیست”، به شما دروغ گفته‌اند. عنوان شغلی در واقع منبع قدرت است، و هنگامی که استخدام‌کنندگان، کارفرمایان، مسئولان امور تجاری و بازرسان منابع انسانی به شما می‌گویند که عنوان شغل شما مهم نیست، آنها به شما در عدم توانمندسازی کمک می‌کنند. این عنوان مهم است، اگرچه به دلایلی فکر می‌کنید مهم نیست.

در مورد اهمیت عنوان شغلی بحث‌های زیادی وجود دارد. برخی احساس می‌کنند که این عنوان نشان‌دهنده مهارت و زندگی آنهاست. و برخی معتقدند که عنوان مهم نیست، و این موفقیت‌های آن‌هاست که نقش آنها را تعیین می‌کند. این عناوین از نظر سلسله مراتب شرکت دارای اهمیت آشکاریست و قادر به تعیین دقیق نقش در یک تجارت است. این عنوان همچنین می‌تواند اعتماد به نفس و احساس را در بین کارمندان القا کند. می‌تواند سطوح جبران خسارت و پاداش داشته باشد که یک اخلاق کاری عالی را ایجاد و تشویق کند. اما همانطور که می‌دانیم اهمیت این عنوان همیشه و همه جا یکسان نیست، واقعاً چه عواملی باعث نوسان اهمیت عنوان شغلی می‌شوند؟ در ادامه این مطلب با سایت پویش پیشتازی همراه باشید.

عوامل نوسان اهمیت عنوان شغلی

دهان پرکن

معمولا در هر جامعه‌ای عنوان‌های شغلی دهان پرکنی وجود دارند که افراد را وسوسه می‌کنند که به سمت این شغل‌ها بروند حتی اگر علاقه و استعدادی در آن ندارند. غالباً مسیر شغلی آشکاری برای کارمندان در نظر گرفته شده است و اکثر آنها هدف خود را از جوانی، از طریق سطح متوسط تا ارشد انجام می‌دهند و در صورت عدم وجود این ساختار آشکار، فرصتهای کمی را دارند. البته، هیچ‌کس نمی‌خواهد احساس کند که در حال پسرفت است. اما ممکن است نقش‌هایی را که کاملاً با مهارت و تجربه شما مطابقت دارند، پس بزنید، فقط به این دلیل که آن باعث می‌شود مبتدی‌تر از آنچه در واقع هستید به نظر برسید و به اندازه کافی دهان پرکن نیستند! در واقع در این حالت عنوان شغلی مهمتر از استعداد و علاقه، نقش بازی می‌کند.

متغیرهای شرکت

عنوان شغلی می‌تواند گمراه‌کننده باشد و نقش‌های یک عنوان ثابت شغلی می‌تواند از تجارت تا مشاغل و صنایع مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک موقعیت شغلی ممکن است جزئی به نظر برسد، اما بسته به بخش و الزامات نقش، می‌تواند یک بخش لاینفک و تأثیرگذار در شرکت با مسئولیتهای بسیار فراتر از نقش یک مدیر ارشدتر باشد. نکته مهم در جستجوی هر نقش جدید، تمرکز روی مشخصات شغلی و دیدن اینکه آیا این مشخصات با مهارت‌ها و چیزهایی که واقعاً از انجام آن لذت می‌برید هماهنگ است. نقش‌های مختلف یک عنوان کاری یکسان در شرکت‌ها و تجارت‌های مختلف، دلیل دیگر نوسان اهمیت عنوان کاری است. در این حالت ویژگی، مشخصات و وظایف شغل مهم‌تر از عنوان است.‌

محرک‌های عنوان شغلی

در یک بررسی از کارگران دفتری، ۷۰ درصد به‌طور عجیبی گفتند که با عنوان شغلی بهتری می‌توانند افزایش حقوق بگیرند. بین تأكید افراد بر ارزشی که برای یك شركت به ارمغان می‌آورند، و چگونگی دیده شدن آن‌ها در آن شركت، شکاف آشكاری وجود دارد. البته این عنوان می‌تواند برای ساختار یک سازمان مهم باشد. و به همکاران داخلی این امکان را می‌دهد که بطور دقیق تشخیص دهند چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد و مسئولیت‌ها چیست. اما عناوین شغلی نباید تعیین کننده میزان توانایی و احترام باشد. اگر به دنبال یک “عنوان شغلی بهتر” هستید اما خواهان افزایش دستمزد مطابق با آن نیستید، آیا صرفاً دنبال راضی کردن غرور خود هستید؟
در این بررسی همچنین مشخص شد که اکثر افراد مورد بررسی احساس می‌کنند افرادی که در خارج از محل کار با آنها ملاقات می‌کنند، با عنوان شغلی آنها در موردشان قضاوت خواهند کرد. بنابراین نیاز به یک عنوان حرفه‌ای برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران می‌تواند عامل محرک کار در جهت ارتقاء یا جستجوی عنوان کاری بهتر باشد.
هنگامی که شما بر عنوان کاری خود حساس باشید و بخواهید آن را ارتقا دهید و آن را کنترل می‌کنید، کنترل برند خود و نحوه درک آن را به دست می‌گیرید. هنگامی که با زندگی خود مانند مارک تجاری خود رفتار کنید و همان حساسیت را داشته باشید، مانند این است که هر کاری که انجام می‌دهید نشانگر برند شماست، پس احساس قدرت می‌کنید. شما زندگی خود را کنترل می‌کنید، تصمیم‌گیری‌های قدرتمندی در مورد زندگی خود خواهید داشت. در نتیجه، عنوان شغلی شما قدم دیگری در جهت توانمندسازی خود و آینده شماست. در این حالت محرک‌ها و تاثیرهای جانبی مثبتی که این عنوان دارد مد نظر قرار گرفته است که باعث می‌شود عنوان کاری به دلیل آورده‌ی مثبت، مهم باشد.

تغییر چشم انداز

نقش‌های شغلی نیز به طور مداوم در اقتصاد فناوری فعلی در حال تحول است و همه عنوان‌های شغلی با همان سرعت در حال تغییر نیستند. بعضی از افراد در سمت‌هایی استخدام می‌شوند که مشخصات شغلی آن متغیر است، اما عنوان آن برای سال‌ها تغییر نکرده است. به عنوان مثال، یک مدیر بازاریابی این روزها به جای یک تیم سنتی با بازایابی مستقیم، هدایت تیمی از متخصصان بازاریابی آنلاین را بر عهده خواهد گرفت. حتی در جایی که عنوان‌های شغلی در حال تحول هستند، می‌تواند به همان اندازه گیج‌کننده باشد. مدیر بودن، دیگر به این معنی نیست که شما یک تیم را تحت مدیریت خود داشته باشید، این بدان معنی است که شما یک محصول یا تخصص‌گرایی را مدیریت می‌کنید. و هر روز عنوان جدیدی ایجاد می‌شود تا مهارت‌ها را توسعه دهیم و تخصص‌های روز را امتحان کنیم.
لازم به یادآوری است که عناوین شغلی لزوماً ثابت نیست. هنگامی که شما در یک نقش هستید، می‌توانید در مورد تغییر عنوان، متناسب با نقشی که انجام می‌دهید یا سطح مدیریتی که احساس می‌کنید در حال ایفای آن هستید، فکر کنید. هنگامی‌که به‌طور کامل در نقش خود مستقر شدید، سعی کنید این موضوع را در بررسی سالانه خود قرار دهید. در واقع چون تغییرات در دنیای اطراف باعث تغییر در نقش‌ها و وظایف می‌شوند. و معمولا تغییر عناوین شغلی همگام با این تغییرات نیست بنابراین این مساله باعث نوسان اهمیت عنوان شغلی می‌شود.

پیشرفت کاری

وقتی صحبت از پیشرفت در یک شرکت می‌شود، عنوان شغلی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. اگر به نقش فعلی خود ارتقا یافته‌اید، ممکن است این موضوع برای کارفرمایان چشمگیر باشد. و اگر می‌خواهید به کاری مشابه مشغول شوید، به ساماندهی جستجوی شما کمک می‌کند. اما اگر می‌خواهید کلا شغل خود را عوض کنید و در واقع دنبال یک حرکت یکپارچه یا تغییر شغلی کامل هستید، عنوان جایگاه شغلی فعلی می‌تواند مانعی هم باشد! ممکن است شما تمام مهارتهای لازم برای موقعیت جدید مورد نظر خود را داشته باشید، اما اگر این عنوان فعلی شما با فرصت شغلی که به دنبالش هستید، مطابقت ندارد ممکن است در پایین لیست رزومه‌ها قرار بگیرید. همیشه یک بیوگرافی کوتاه در بالای رزومه خود قرار دهید که مهارت‌های شما را نشان می‌دهد. و توضیح دهد که چرا به دنبال تغییر به رشته یا صنعت جدید هستید.
در واقع عنوان شغلی در روند پیشرفت در داخل یک شرکت یا ارتقا در همان شاخه شغلی می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد اما در تغییر کلی شغل می‌تواند اثر منفی داشته باشد حتی اگر شما مهارت‌های لازم شغل جدید را داشته باشید. بنابراین روند پیشرفت کاری باعث نوسان اهمیت عنوان کاری می‌شود.

سخن پایانی

واضح است که عنوان شغلی از نظر ساختار شرکت یا ارزیابی شخصی خود کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار است. اما شاید نباید برای تعیین نقش‌ها به آن اعتماد زیادی داشت. داشتن عنوان شغلی‌ای که باعث می‌شود شما در کار افتخار و انگیزه داشته باشید بسیار عالی است. اما داشتن نقشی که بتوانید در آن سرآمد باشید و در آن پیشرفت کنید باید همان چیزی باشد که هدف شماست.

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است