مزایا و معایب دوستی در محیط کار

برقراری روابط مستحکم با همکاران می‌تواند روشی مؤثر برای افزایش رضایت شغلی و میزان تعلق به محیط کار باشد. از طرفی، بسیاری از کارکنان حرفه‌ای برای روابط کاری خود مرزهای مشخصی را تعیین و از صمیمیت زیاد با همکاران‌شان اجتناب می‌کنند تا تعادل سالم بین کار و زندگی شخصی‌شان را حفظ کنند. در این مطلب، درباره‌ی اهمیت وجود روابط سالم در محیط کار و مزایا و معایب دوستی با همکاران گفت‌وگو خواهیم کرد.

یکی از مؤثرترین راهکارها برای تشکیل تیمی موفق، برقراری روابط سالم با همکاران است. روابط سالم می‌تواند زیربنای محکمی از اعتماد به نفس را برای متخصصانی که باید برای دست‌یابی به اهداف سازمان، به شکل گروهی کار کنند، فراهم کند. اعضایی از گروه که رابطه‌ی خوبی با یک‌دیگر دارند، به عنوان جزئی از تیم با هم همکاری می‌کنند و به دیگری احترام می‌گذارند، می‌توانند سیستم‌های حمایتی مفیدی را تشکیل دهند که میزان کیفیت کار نهایی، تعامل و انگیزه‌ی کارکنان را افزایش می‌دهند.برقراری روابط مستحکم با همکاران و جلب اعتماد آنان به افزایش میزان بهره وری فرد کمک می‌کند. برای دست‌یابی به چنین پیوندی، کارکنان می‌توانند انواع مختلفی از روابط را با همکاران خود شکل دهند.اغلب افراد حرفه‌ای برای روابط کاری خود محدودیت‌های خاصی را تعیین می‌کنند. اما برخی از آنان نیز روابط دوستانه‌تری با دیگران دارند. از طرفی، توانایی برقراری روابط دوستانه با همکاران به زمینه‌ی کاری، تعداد اعضای گروه، فرهنگ سازمان و سلیقه‌ی شخصی فرد نیز وابسته است.

با این‌که حفظ روابط دوستانه در محیط حرفه‌ای، به‌خصوص برای افرادی که ترجیح می‌دهند مرز بین کار و زندگی شخصی‌شان کاملا مشخص باشد، چالش‌برانگیز است، اما دوستی با همکاران می‌تواند مزایای مهمی را نیز در پی داشته‌باشد.

دوستی با همکار چه مزایایی دارد؟

با برقراری روابط دوستانه با همکاران، مزایای مختلفی از نظر تعامل با محیط کار و رضایت شغلی متوجه فرد می‌شود. در بحث دوستی با همکاران، در نظر گرفتن این مزایا می‌تواند مفید باشد. در زیر به برخی از مزایای دوستی با همکاران اشاره می‌کنیم:

اعتماد

دوستی همکارها با یک‌دیگر می‌تواند حس اعتماد را در محیط کار تقویت کند. فرد با درک بهتر شخصیت، انگیزه‌ها و دیدگاه‌های همکارانش به احتمال زیاد می‌تواند به آن‌ها و خروجی کارشان اعتماد کند. اعتماد بخش جدایی‌ناپذیری از توانایی همکاری مؤثر با دیگران است، به شکلی که فرد می‌تواند به همکارانش تکیه کند، اطمینان داشته‌باشد که آن‌ها نیز تأمین منافع گروه را در ذهن دارند و سطح بالاتری از راحتی را در هنگام کار با آن‌ها تجربه خواهد کرد. در این صورت، سایر اعضای گروه نیز به‌مرور، بیش‌تر احساس راحتی می‌کنند.

بهره‌وری

ممکن است میزان انرژی و سطح بهره‌وری فرد با داشتن دوستانی در محیط کار افزایش یابد. معاشرات اجتماعی با دیگران در فضای حرفه‌ای به فرد قدرت می‌دهد و انگیزه‌ی او را برای افزایش کارآمدی هنگام انجام وظایف روزانه تقویت می‌کند.

اگر خروجی نهایی سازمان به توانایی کارمندان در فعالیت مؤثر به عنوان بخشی از گروه وابسته باشد، وجود روابط دوستانه میان همکاران می‌تواند انجام چنین وظیفه‌ای را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. حتی دوستی‌های حرفه‌ای می‌توانند در ایجاد حس مسئولیت پذیری نسبت به سایر اعضای تیم نیز به افراد کمک کنند که در این صورت، بهره‌وری کلی آنان بهبود می‌یابد.

تعامل

حفظ تعامل و احساس حضور کامل در محیط کار برای اغلب کارکنان چالش‌برانگیز است. کمبود تعامل، که بر میزان بهره‌وری و نرخ رضایت شغلی تأثیر منفی می‌گذارد، معمولا از نبود روابط مفید و فعالیت‌های مهیج هنگام انجام کارهای روزانه نشأت می‌گیرد. برقراری روابط دوستانه با همکاران می‌تواند اشتیاق فرد را در طی روز افزایش دهد، نوعی حس ارزش‌مندی و تعلق به محیط کار را ایجاد، و توانایی حفظ حضور کامل را تقویت کند. در نتیجه، با وجود روابط دوستانه میان همکاران، مشکلات مرتبط با تعامل با محیط کار به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

همکاری

هنگامی که گروه همکاری موفقیت‌آمیزی دارد، نتایج قابل‌توجهی را به دست می‌آورد و به والاترین اهداف سازمانی خود می‌رسد. توانایی یک‌پارچه‌سازی دیدگاه‌ها، دانش‌ها و مهارت‌های مختلف در محیط کار اهمیت بسیار بالایی دارد. با این حال، تعداد زیادی از سازمان‌ها به علت عدم سرمایه‌گذاری در تشکیل گروه، با کمبود میزان همکاری مواجه می‌شوند. کارمندان نیز در نهایت، نبود حس اعتماد و نرخ بالای رقابت ناسالم را تجربه می‌کنند.

رفتار دوستانه با همکاران فرصت‌های بیش‌تری را برای همکاری فراهم می‌کند و از میزان تنش کار در کنار یک‌دیگر می‌کاهد. کارکنان به عنوان دوست، بهتر می‌توانند با تبادل نظر، تجربه و تخصص‌شان را در اختیار دیگری قرار دهند و با یک‌دیگر کار کنند.

ارتباط

معمولا موفقیت سازمان به توانایی کارمندانش در برقراری ارتباط مصالحت‌آمیز با یک‌دیگر و هم‌چنین با مشتریان بستگی دارد. با این حال، انجام چنین کاری دشوار است و برخی از محیط‌های کاری نیز برای تمرین مهارت‌های ارتباطی فرصت‌های کمی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند.

برقراری روابط دوستانه با همکاران می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای پرورش مهارت های ارتباطی فراهم کند. هم‌چنین، داشتن ارتباط مداوم با همکاران توانایی انجام این کار را به شکل مؤثری تقویت می‌کند. زمانی که فردی، شخصیت فردی دیگر و نحوه‌ی عملکرد روزمره‌ی وی را به طور کامل درک می‌کند، در طی مکالمه، بهتر می‌تواند پیامش را به او منتقل کند.

حمایت

کارکنانی که حس می‌کنند منزوی هستند، به‌سرعت از حجم انبوه خواسته‌ها در محیط کار به ستوه می‌آیند و برآورده کردن انتظارات مختلف به طور روزمره برای‌شان چالش‌برانگیز می‌شود. از این رو، داشتن سیستم حمایتی در زندگی شغلی مزیت بزرگی به حساب می‌آید. با برقراری روابط دوستی با همکاران، سیستم حمایتی نیرومندی ایجاد می‌شود که فرد می‌تواند هنگام احساس نیاز به دریافت کمک برای انجام وظایف، داشتن استرس زیاد یا داشتن سؤالاتی درباره‌ی بخش‌هایی از کار به آن مراجعه کند.

افرادی که با همکاران‌شان روابط دوستانه برقرار می‌کنند، به ارائه‌ی کمک در مواقع نیاز تمایل بیش‌تری نشان می‌دهند و می‌توانند در شرایط دشوار برای سایر اعضا منبع اعتماد و آرامش باشند.

کاهش استرس

برای دست‌یابی به موفقیت، توانایی تحمل استرسی که همراه همیشگی زندگی شغلی است، اهمیت بالایی دارد. استرس، هم در محیط کار و هم در خانه، تأثیر بسزایی بر سلامت جسمی و روحی افراد می‌گذارد. داشتن دوستانی در محیط کار، یا حتی همکاری صمیمی و قابل‌اعتماد، در به دوش کشیدن استرس شغلی به افراد مختلف کمک‌کننده است. همکارانی با روابط دوستانه، می‌توانند برای یک‌دیگر گوش شنوا باشند، در مواجهه با موانع با هم همدلی کنند و برای غلبه بر چالش‌ها به یک‌دیگر انگیزه دهند. این تسلی‌ها در کاهش استرس و تامین ثبات کاری در میان کارکنان کمک می‌کنند.

کار باکیفیت

دوستی در محل کار می‌تواند نویدبخش اعتماد بیش‌تر، ارتباطات بهبودیافته، همکاری بهتر و نرخ بالای بهره‌وری کارکنان باشد. هریک از این مزایا می‌توانند به طور مداوم کیفیت خروجی کار را افزایش دهند. این امر به‌خصوص درباره‌ی فضاهای گروهی صدق می‌کند که در آن‌ها کارکنان برای دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده به یک‌دیگر وابسته هستند.

روابط دوستانه همچنین در کارکنان درجات بالاتری از حس مسئولیت‌پذیری را نسبت به یک‌دیگر ایجاد می‌کند. در نتیجه، میزان خطای کارکنان کاهش و بازده فرایندهای جاری کار افزایش می‌یابد و کارکنان بیش از قبل، تمام توان خود را برای انجام امور به کار می‌گیرند.

رضایت

میزان رضایت شغلی به عوامل مختلفی مانند میزان حقوق دریافتی، نوع وظایف محول‌شده و فرهنگ سازمان بستگی دارد. تعامل با همکاران به افزایش احساس رضایت در محیط کار کمک می‌کند. به‌ویژه اگر حضور در فضای کاری دوستانه و بدون استرس از ارزش‌های اصلی فرد به شمار آید. ارتباطات بین فردی عمیق فضای مثبت‌تری را برای فعالیت‌های روزمره فراهم و احساس مفید بودن را به افراد القا می‌کند.

معایب دوستی با همکار چیست؟

ممکن است افراد بسته به برخی از عوامل موقعیتی مانند محیط کار، صنعت مورد نظر و ترجیحات شخصی، هنگام برقراری روابط دوستانه با همکاران‌شان آسیب‌هایی را نیز تجربه کنند. در زیر به برخی از معایب دوستی با همکاران اشاره می‌کنیم:

رقابت

ممکن است برخی از محیط‌های کاری بسته به فرهنگ، صنعت و فرصت‌های پیشرفت در سازمان موردنظر رقابتی باشند. در چنین محیط‌هایی، حفظ دوستی نزدیک با همکاران چالش‌برانگیز می‌شود.

هنگامی که فردی برای کسب پاداش، کمیسیون یا ارتقای شغلی با دوستانش در محل کار رقابت می‌کند، نسبت به زمانی که رقبایش را از نزدیک نمی‌شناسد، اضطراب بیش‌تری را تجربه می‌کند. با این‌که معمولا در روابط کاری سالم، اعضای تیم موفقیت یک‌دیگر را جشن می‌گیرند، اما این مساله در تمام مواقع صادق نیست، به‌ویژه برای کارکنان جاه‌طلبی که به دنبال رقابت هستند. با حفظ فاصله با همکاران می‌توان از بروز چنین تجاربی جلوگیری کرد.

حواس‌پرتی

روابط دوستانه در محیط کار می‌تواند باعث حواس پرتی شود. این موضوع بر بهره‌وری، کارایی و توانایی تولید نتیجه‌ی باکیفیت نیز اثر می‌گذارد. با این‌که برخی از دوستی‌های بین همکاران میزان تعامل آن‌ها را با محیط کارشان افزایش می‌دهد، امکان دارد که برخی دیگر از این روابط، میزان این تعامل را کاهش دهد و در توانایی تکمیل وظایف روزانه‌ی کارکنان خلل ایجاد کند.

فعالیت‌هایی مانند صحبت، شوخی یا هواخوری با یک‌دیگر می‌توانند برای مدتی روند کار را مختل و تمرکز مجدد برای انجام وظایف را برای افراد دشوار سازد. بنابراین، هنگام برقراری روابط دوستانه در محیط کار، تعیین مرز و حفظ احترام به نیازهای شغلی یک‌دیگر بسیار مهم است.

کاهش بازخوردهای سازنده

افراد هنگام دوستی با همکاران‌شان، به طور کلی بازخوردهای سازنده‌ی کم‌تری را از آنان دریافت می‌کنند. به این علت که برای کسانی که با هم دوست هستند، انتقاد و ارزیابی بدون‌تعصب در اغلب مواقع دشوار است. از این رو، داشتن دوست در محیط کاری ممکن است توانایی تشخیص زمینه‌هایی را که نیازمند بهبودند، کاهش دهد و بر روند توسعه‌ی حرفه‌ای و دست‌یابی به درجات بالاتر نیز اثر منفی بگذارد.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، ایجاد ساختاری برای فرصت‌های ارائه‌ی بازخورد می‌تواند مفید باشد که این اتفاق در نهایت به شفافیت منجر می‌شود. اگر افراد بتوانند به همکاران خود اطمینان دهند که با دریافت انتقاد سازنده مشکلی ندارند، می‌توانند در کنار اولویت قرار دادن رشد حرفه‌ای، به دوستی‌های خود نیز ادامه دهند.

تعادل بین کار و زندگی

تمام افراد باید میان کار و زندگی تعادل سالمی را برقرار کنند تا بتوانند زمان کافی را برای زندگی شخصی و حرفه‌ای خود اختصاص دهند. ایجاد نوعی حس تعادل به بهبود سلامت روان، تمرکز و رضایت شغلی کمک می‌کند. با این‌که تشکیل روابط دوستانه در محیط کار به روش‌های مختلفی در زندگی اشخاص تأثیر مثبت می‌گذارد، اما تعیین مرزهایی را که از اختلاط کار و زندگی شخصی جلوگیری می‌کنند، دشوار می‌کند.

برای مثال، هنگامی که افراد در تعطیلات آخرهفته با دوستان همکار خود ملاقات می‌کنند، به احتمال زیاد درباره‌ی مسائل مربوط به کار نیز گفت‌وگو می‌کنند. بنابراین انتظارات مربوط به تعادل کار و زندگی باید واضح باشند.

حریم خصوصی

بسیاری از کارکنان حرفه‌ای، حفظ حریم خصوصی در زندگی شخصی‌شان را مهم می‌دانند. برخی از کارکنان جزئیات مربوط به خانواده، روابط یا فعالیت‌های خارج از محیط کارشان را افشا نمی‌کنند تا از تعاملات معذب‌کننده اجتناب شود. ولی ممکن است هنگام دوستی با همکاران، حفظ این سطح از حریم خصوصی امکان‌پذیر نباشد.

با توجه به وجود صفحات شخصی افراد در فضاهای مجازی، این کار سخت‌تر نیز می‌شود. معمولا همکارانی که رابطه‌ی دوستانه دارند، یک‌دیگر را در شبکه‌های مجازی مختلف دنبال می‌کنند. با این کار هر دو طرف به جزئیات خصوصی زندگی فرد مقابل دسترسی بیش‌تری پیدا می‌کنند. در نتیجه، افراد باید هنگام برقراری روابط دوستانه، این مسئله را در نظر بگیرند که حفظ حریم خصوصی در محیط کاری تا چه حدی برای‌شان اهمیت دارد.

حرفه‌ای بودن

معمولا روابط دوستانه در محیط کار میزان خویشتن‌داری و محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد و از این رو، احتمال بروز معاشرت‌های غیرحرفه‌ای افزایش می‌یابد. در برخی از صنایع، حفظ رفتار حرفه‌ای برای کارکنان الزامی است.

برای مثال، در مشاغلی که در آن‌ها با مشتریان به‌طور مستقیم ارتباط برقرار می‌شود، کارکنان باید با یک‌دیگر با احترام رفتار کنند تا تجربه‌ای مثبت و ارزش‌مند را برای مشتریان رقم بزنند. شاید چشم‌پوشی از  دوستی با همکاران برای فردی که در چنین شرایطی کار می‌کند یا برای رفتار حرفه‌ای اهمیت قائل است، انتخاب بهتری باشد. با این حال اگر فرد به هر دلیلی ترجیح می‌دهد روابط دوستانه‌ای با همکارانش داشته‌باشد، باید درباره‌ی حفظ رفتار حرفه‌ای، به‌ویژه در موقعیت‌های خاص، قاطعانه عمل کند.

جمع‌بندی

دوستی با همکاران مزایای مختلفی مثل تقویت اعتماد در بین اعضای گروه، افزایش کارایی آن‌ها و کاهش استرس دارد. با این حال روابط دوستانه در محل کار مشکلاتی را به‌همراه دارد که باعث می‌شود برخی از افراد، تمایلی برای دوستی با همکارانشان نداشته‌باشند. مانند رقابت و یا حفظ حریم خصوصی. در این مطلب معایب و مزایای دوستی با همکاران را بیان کردیم. امیدواریم مطالعه‌ی این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد. نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید. 

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است