قوانین کاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام می توانند باعث آشنایی شما با افرادی شوند که قادر به یاری شما در رشد و پیشرفت شغلی تان هستند. همچنین در روی دیگر سکه، اگر از شبکه اجتماعی در مسیر حرفه ای و صحیح اش استفاده نکنید، نه تنها باعث پیشرفت کاریتان نمی شود، بلکه شغل فعلی تان را نیز به خطر می اندازد باعث اخراج شدنتان می شود.
پس برای پیدا کردن یک فرصت شغلی مناسب در شبکه های اجتماعی، خیلی مهم است که بایدها و نبایدهای این روش را رعایت نمایید.

1. صفحات اجتماعی خود را بسازید.

زمانی که دنبال کار می گردید یا می خواهید موقعیت شغلی تان را از طریق موقعیت های فضای مجازی ارتقا دهید، نیاز دارید که یک حضور موثر آنلاین داشته باشید و مهارت ها و توانایی هایتان را در آن به نمایش بگذارید.
شبکه اجتماعی های اجتماعی، علاوه بر نمایش اطلاعات، به شما این امکان را می دهد تا با افراد موثری ارتبط برقرار کنید که توانایی رشد و ارتقای شما در حوزه کاری تان را دارند.
پس قبل از شروع به کاریابی صفحات اجتماعی تان را بسازید یا از آپدیت بودن اطلاعات موجود در آن ها اطمینان حاصل کنید.

2. بین اطلاعات رزومه کاری و پروفایل خود پیوستگی ایجاد کنید.

اطلاعات پروفایل را کاملاً با اطلاعات رزومه کاری خود، هماهنگ کنید. در ضمن اطلاعات صفحات اجتماعی تان نیز باید هماهنگ باشد. آیا اطلاعات وبسایت شخصی تان با اطلاعات لینکدین کاملاً منطبق است.
رزومه تان را همواره آپدیت و ویرایش کنید و آن را برای شغلی که مد نظر دارید، به روزرسانی کنید و پس از آن پروفایل شبکه های اجتماعی تان را با نمونه رزومه کاری خود، هماهنگ کنید.

3. مراقب باشید اخراج نشوید.

اگر جایی مشغول به کار هستید، قطعاً در فضای مجازی با همکاران خود ارتباط دارید و آن ها پست های شما را در شبکه های مجازی مختلف مانند لینکدین، اینستاگرام و غیره می بینند. در نتیجه کارفرما و مدیرتان نیز از پست های شما با خبر است. پس خیلی مراقب باشید که چه پست هایی در شبکه مجازی می گذارید، چرا که یک محتوای بد به راحتی می تواند موقعیت کاری تان را به خطر بیاندازد. در ضمن در پروفایل خود، هیچ نشانی از یک فرد جویای به جای نگذارید و اگر می خواهید شغل تان را عوض کنید خیلی با احتیاط و چراغ خاموش رفتار نمایید.

4. نام خود را گوگل کنید و ببینید چه اطلاعاتی نمایش داده می شود.

زمانی که نام خود را گوگل می کنید، چه صفحاتی بالا می آید؟ اگر می خواهید در فضای آنلاین، برند سازی کنید، حتماً یک وبسایت شخصی بسازید و رزومه خود را در گوگل منتشر کنید. اگر مدیر آینده تان نام شما را در گوگل جستجو کند، به جای مشاهده پست های شما می تواند دسته ای از اطلاعات شغلی طبقه بندی شده را مشاهده کند که خیلی مفصل تر از اطلاعات نمونه رزومه تان است.

5. هر مطلبی را توییت نکنید.

کافی است در توییتر عبارت «من از کارم متنفرم» را جستجو کنید تا متوجه این مسئله شوید. مدیر و رییس شما هم توییتر دارد و توییت های شما را می بیند!

6. قبل از نیاز به شغل جدید، شبکه سازی کنید.

شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید و در حوزه کاری خود لینک سازی کنید؛ افراد متخصص و با تجربه شغل خود را فالو کنید و با آن ها ارتباط برقرا کنید. با این افراد در شبکه های اجتماعی تان صحبت کنید، در گروه های کاری لینکدین و فیسبوک عضو شوید ودر بحث های فنی که می شود حضور فعال داشته باشید. با ایجاد یک شبکه ارتباطی فعال، زمانی که به شغل جدید نیاز پیدا کنید، خیلی راحت می توانید از این افراد برای پیدا کردن یک شغل تازه کمک بگیرید.

7. از هر دست بدهید، از همان دست پس می گیرید.

شبکه های اجتماعی کاری، مثل لینکدین فقط برای پیدا کردن کار برای شما نیست و قرار نیست که فقط از دیگران استفاده کرد. این جاده دو طرفه است! اگر می توانید برای پاسخ به سوالات آن ها، وقت بگذارید. اگر در شبکه خود شخصی فرصت شغلی قرار داد و شخص دیگری درخواست شغل دارد، آن دو را به یکدیگر معرفی کنید. قطعاً زمانی که شما به کمک نیاز پیدا کنید، این افراد بهترین گزینه ها خواهند بود، چرا که دوست دارند لطف شما را جبران کنند.

8. در شبکه اجتماعی حرفه ای، با هر کسی ارتباط نگیرید.

کیفیت همیشه مهم تر از کمیت است. پس لزومی ندارد با همه افراد ارتباط بگیرید. زمانی که می خواهید در شبکه های اجتماعی حرفه ای خود مانند لینکدین با یک نفر ارتباط برقرار کنید، قبل از ان باید این سوال را از خودتان بپرسید که این فرد چه کمکی می تواند به من کند؟ سوال بعدی این است که من چگونه می توانم به او کمک کنم؟
قبل از اینکه برای کسی درخواست ارسال نمایید، ببینید که وجه مشترکتان چیست؟ آیا این نقطه اشتراک کمکی به رشد کاری شما می کند.

9. از تجهیزات شرکت فعلی استفاده نکنید.

زمان پیدا کردن کار جدید آگهی های استخدامی را بررسی می کنید، در رزومه ساز آنلاین رزومه تان را می سازید یا ویرایش می کنید، فرم رزومه کاری خود را برای شرکت ها آپلود می کنید؛ همچنین در شبکه های اجتماعی خود با دوستان خود در این باره صحبت میکنید و از طریق آن ها به دنبال فرصت های شغلی مناسب می گردید.
اصلاً مسئله عجیبی نیست که در زمان اداری و در مدت حضور در شرکت دنبال کار جدید بگردید، اما نکته ای که باید مراقب آن باشید، عدم استفاده از سیستم های کامپیوتری شرکت است. اگر می خواهید در محل کار به دنبال شغل جدید بگردید، حتماً از تلفن همراه یا لپ تاپ شخصی خود استفاده کنید و به هیچ وجه نه از کامپیوتر و نه از ایمیل کاری خود استفاده نمایید، چرا که مدیرتان به راحتی متوجه این موضوع می شود و ممکن است قبل از پیدا کردن شغل جدید، کار فعلی تان را از دست بدهید یا در محل کار خود دچار مشکلاتی شوید.

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است