دلایل اهمیت دوره کارآموزی

کارآموزی راهی ارزشمند برای کسب تجربه و ارتباط‌‌سازی به صورت حرفه‌ای است. اگرچه کارآموزی بیشتر در بین دانش‌آموزان دبیرستان و دانشگاه رایج است، به افراد حرفه‌ای کمک می‌کند تا شغل خود را تغییر دهند یا خلأهای رزومه‌ را پُر کنند. مطمئن شوید که از کارآموزی خود برای بهبود چشم انداز شغلی و ایجاد ارتباطات حرفه‌ای استفاده می‌کنید. در این مطلب، توضیح می‌دهیم که دوره کارآموزی چیست، چه اهمیتی دارد، چگونه باید در دوره کارآموزی هدفگذاری کنید و در آخر نکاتی را برای موفقیت در این دوره ارائه می‌دهیم.

تعریف دوره کارآموزی

به طور ‌معمول، دوره کارآموزی، کار موقت و کوتاه‌مدتی است. برخی از دوره‌های کارآموزی با حقوق هستند و برخی از آن‌ها بدون حقوق. 

 معمول‌ترین دوره کارآموزی برای دانشجویان تعطیلات تابستان است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها در تعطیلات تابستان به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته کارآموز استخدام می‌کنند.

با این حال، برخی از شرکت‌ها در سایر دوره‌های سال نیز دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند و دانشجویان را برای دوره‌های کارآموزی نیمه‌وقت و متخصصان حرفه‌ای را برای کارآموزی تمام‌وقت استخدام می‌کنند.

مسئولیت‌های کارآموز ممکن است از یک صنعت به دیگر صنعت و از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد، اما مسئولیت‌های مشترک در بین همه‌ی صنایع و سازمان‌ها عبارت‌اند از:

  • کمک به سایر کارمندان شرکت؛
  • انجام کارهای ابتدایی، مانند ثبت داده‌ها و پُر کردن فرم‌ها؛
  • کار روی پروژه‌های کوتاه‌مدت؛
  • شرکت در جلسات با بخش‌های مختلف و کارمندان.

دلایل اهمیت دوره کارآموزی

دوره‌های کارآموزی برای شرکت‌کننده و سازمان مزایای بسیاری را فراهم می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  •  کسب تجربه: در طول دوره کارآموزی، کارآموزان این فرصت را دارند که تجربه‌ی عملی و مهمی را کسب کنند که یک مکمل عالی برای تحصیلات آن‌ها خواهد بود و به متخصص شدن آن‌‌ها کمک می‌کند.
  • ارتباط‌سازی: در طول دوره کارآموزی، کارآموزان می‌توانند ارتباطاتی حرفه‌ای برقرار کنند که پس از این دوره، در یافتن شغل به آن‌ها کمک خواهد کرد و سبب بهبود مهارت‌هایشان خواهد شد.
  • دریافت پیشنهادهای شغلی: برخی از دوره‌های کارآموزی به دریافت پیشنهاد شغل تمام‌وقت در آن شرکت منجر می‌شوند.
  • راهنمایی گرفتن: در طول دوره کارآموزی، برخی از کارآموزان با مربیانی حرفه‌ای ملاقات می‌کنند که به موفقیت آن‌ها کمک و از آن‌ها حمایت می‌کنند.
  •  داشتن رزومه‌ی قوی‌تر: کارآموزی راهی عالی برای تقویت رزومه‌ دانشجویی است.

 مطلب مرتبط: رزومه کارآموزی

نحوه‌ی هدفگذاری در دوره‌ کارآموزی

تعیین اهداف روشی عالی برای کسب انگیزه در طول دوره کارآموزی و اطمینان از یادگیری هرچه بیش‌تر در این مدت‌زمان کوتاه است. تلاش برای تحقق اهداف و پیش‌روی در این مسیر می‌تواند برای کسب مهارت‌های موردنیاز برای شروع کارتان کمک‌کننده باشد؛ هم‌چنین، در این صورت می‌توانید این مهارت‌های خود را به طور صریح در رزومه‌تان ذکر کنید. 

۱. علایق خود را مشخص کنید

هنگامی ارزیابی نتایج دل‌خواهتان از دوره کارآموزی پیش رو، تعیین آن‌چه به آن علاقه دارید به شما کمک می‌کند تا اهداف آینده‌ی خود را مشخص کنید و ببینید که در چه حوزه‌هایی دوست دارید دانشتان را افزایش دهید؛ به عنوان مثال، اگر به کسب اطلاعات بیش‌تر درمورد اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری شرکت‌های فعال در رشته‌ی تخصصی خود علاقه‌مند هستید، می‌توانید هدفتان را کسب مهارت در زمینه‌ی اپلیکیشن موردنظر تا پایان دوره کارآموزی‌تان در نظر بگیرید. در واقع، هنگامی که هدفی را متناسب با علایقتان تعیین می‌کنید، انگیزه‌ی بیش‌تری برای کار در جهت رسیدن به آن خواهید داشت.

۲. به هدف کلی دوره کارآموزی خود فکر کنید

وقتی دوره کارآموزی جدیدی را در شرکتی شروع می‌کنید، با یادآوری هدف کلی دوره‌، تمرکز خود را روی هدف نهایی حفظ کنید؛ برای مثال، اگر در حال تحصیل در رشته‌ی دام‌پزشکی هستید، می‌توانید‌ کسب درک بهتر از حوزه‌ی مسئولیت‌های روزانه‌ی دام‌پزشکان را به عنوان هدفتان از کارآموزی تعیین کنید. زمانی که دوره کارآموزی خود را در شرکت مربوط به پایان می‌رسانید، باید در زمینه‌ی وظایف پایه‌ی دام‌پزشک، مسئولیت‌های او و سایر آموزش‌های موردنیاز در این حوزه‌ی اطلاعاتی را داشته‌باشید.

در حقیقت، فکر کردن به هدف کلی کارآموزی امکانی را برایتان فراهم می‌آورد تا برای سؤالات موردنظرتان پاسخ‌های مناسبی را پیدا کنید.

هم‌چنین، باید بدانید که در کارآموزی هرچه زودتر سؤالات خود را بیان کنید، سریع‌تر یاد می‌گیرید. 

۳. اهداف کارآموزی قابل‌سنجشی تعیین کنید

اولین قدم در تعیین همه‌ی اهداف و هم‌چنین اهداف دوره کارآموزی ، تعریف آن‌ها و ایجاد روش‌هایی برای سنجش میزان پیشرفت در مسیر تحقق آن‌هاست. وقتی از معیارهای مشخصی برای کار کردن استفاده می‌کنید، برای دست‌یابی به اهدافتان شانس بیش‌تری خواهید داشت.

به عنوان مثال، می‌توانید مشخص کنید که تا پایان سه‌ماهه‌ی اول سال، ۱۰ ارائه‌ی مختلف به مدیرتان تحویل دهید؛ هم‌چنین، می‌توانید یک گام فراتر بروید و زمان هر ارائه را حدود ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید. این موارد اهدافی هستند که می‌توانید برای رسیدن به آن‌ها در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه تلاش کنید. برای اطمینان از رسیدن به اهداف سه‌ماهه‌ی خود نیز می‌توانید برنامه‌ی زمان‌بندی دقیقی را برای انجام کارهای لازم در جهت تحقق اهدافتان تنظیم کنید؛ برای مثال، برنامه‌ی زمانی خود را ۱۰ هفته در نظر بگیرید و با خود بگویید که ۱۰ جمعه‌ی آینده ارائه خواهید داشت؛ در این صورت، می‌توانید از پایان انجام کارها در زمان مقرر اطمینان داشته‌باشید؛ هم‌چنین، اگر این اهدافتان را با مافوقتان در میان بگذارید، دلیل دیگری برای مسئولیت پذیری و پاسخ‌گویی در قبال اهدافتان خواهید داشت.

 

۴. اهداف دوره کارآموزی خود را بنویسید

نوشتن اهداف کارآموزی برای تحقق آن‌ها حیاتی است. اگر اهدافتان را در مکانی قرار دهید که به‌ طور مرتب آن‌ها را ببینید، برای تحقق آن‌ها کمک‌کننده است؛ برای مثال، می‌توانید اهدافتان را روی یک کاغذ کوچک یا وایت‌برد کنار میزتان بنویسید تا به خودتان یادآوری کنید که به دنبال رسیدن به چه چیزی هستید. با دست‌یابی به هریک از اهداف کارآموزی، قبل از تصمیم گیری برای تمرکز روی سایر اهدافتان، می‌توانید با حذف نوشته‌های مربوط به آن، احساس موفقیت را تجربه کنید.

نمونه‌ای از اهداف کارآموزی

موارد زیر نمونه‌ای برای اهداف دوره کارآموزی برای کارآموزان بازاریابی هستند:

1. آموزش استفاده از ابزار بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تا ۱۵ آگوست

در این‌جا یک کار خاص و هم‌چنین تاریخی که می‌خواهید آن را یاد بگیرید، ذکر شده‌است. هدف افزایش دانشتان درمورد ابزار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است؛ علاوه بر این، می‌توانید یک گام هم فراتر بروید و هدفی را نیز، مانند ارائه‌ی مهارت‌های خود به یکی از هم‌کارانتان تا تاریخ ۱۵ آگوست، در نظر بگیرید.

۲. ملاقات با سام تا تاریخ ۱ سپتامبر برای بحث درمورد جایگاه شغلی او

بسیاری از افراد با هدف دنبال کردن جایگاه شغلی افرادی خاص در سازمان، به کارآموزی می‌روند؛ برای مثال، اگر علاقه‌ی خاصی به کار نماینده‌ی فروش یک شرکت بازاریابی دارید، قبل از اقدام به کارآموزی در آن شرکت، می‌توانید با فرد موردنظر ملاقاتی داشته‌باشید تا درمورد نقش، وظایف و سایر سؤالات خود با او صحبت کنید.

۳. ارائه‌ی ۵ سخنرانی بیست‌دقیقه‌ای درمورد بازاریابی اینترنتی تا پایان سه‌ماهه‌ی اول سال

این هدف جزو اهداف خاص کارآموزی شامل لیستی از ارائه‌های فردی است، مدت‌زمان سخنرانی‌ها و زمان تکمیل آن‌ها نیز تعیین شده‌است؛ هم‌چنین، در این هدف موضوع موردنظر نیز پوشش داده شده‌است؛ بنابراین، می‌توانید برای تحقق هدفتان مطالعه را در حوزه‌ی موضوع مربوط شروع و طرح کلی سخنرانی‌هایتان را آماده کنید.

۴. ارائه‌ی آپدیت‌های هفتگی در جلسه‌ی کارکنان بخش

این هدف به عنوان کاری معمول در دوره کارآموزی محسوب می‌شود، زیرا ممکن است مدیرتان برای اطمینان از آگاهی‌تان از وقایع هفتگی شرکت، چنین کاری را از شما بخواهد. یک روش خوب برای نشان دادن تسلط بر این موضوع، انتقال مجدد اطلاعات به دیگران به صورت شفاهی است. این هدف موجب می‌شود تا به وقایع مربوط به سازمان در طول هفته توجه کنید؛ هم‌چنین، از این طریق می‌توانید به دیگران نشان دهید که در زمینه‌ی تهیه‌ی گزارش هفتگی از فعالیت‌های بخش مربوط، به قدر کافی مهارت دارید.

هنگامی که هدف خود را تعیین می‌کنید، می‌توانید مزایای بیش‌تری از دوره کارآموزی خود به دست آورید. در واقع، نوشتن اهداف و ذکر کارهای موردنیاز برای تحقق آن‌ها بر اساس زمانی مشخص کمک می‌کند تا به آن‌ها پایبند باشید؛ هم‌چنین، در پایان دوره کارآموزی می‌توانید با اعتماد به نفس و آمادگی بیش‌تری برای ورود به محیط کار اقدام کنید.

منبع:indeed.com

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است