شغل؛ مهم‌ترین انتخاب زندگی

ما انسان‌ها همواره در حال انتخاب هستیم؛ انتخاب دوست، انتخاب مدرسه، انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه، انتخاب شغل، انتخاب همسر و … اما در این میان این همه انتخاب، یکی از این انتخاب‌ها خاص‌تر هست و توی زندگی تاثیر خاصی دارد. اون انتخاب شغل است.

انتخاب شغل از مهم‌ترین انتخاب‌هاست

 

این انتخاب می‌تواند در تمام انتخاب‌های دیگر شما تاثیرگذار باشد؛ بنابراین این انتخاب باید بر اساس معیارهای دقیق صورت و کاملا آگاهانه صورت گیرد. مولوی هشتصد سال پیش شعری را گفته که هنوز که هنوز است می‌توان آن را سرلوحه زندگی قرار داد:

«هر کسی را بهر کاری ساختند / میل آن را در دلش انداختند».

مولوی

فکر می‌کنید شما را بهر چه کاری ساختند؟!

طی یک سلسله پست در کنارتون هستیم تا در انتخاب معیارهای انتخاب شغل مناسب پیشتازانه عمل کنید.

استعداد

قبل از انتخاب شغل استعداد خود را کشف کنید

یکی از عوامل موثر در انتخاب مشاغل، استعداد است؛ شما بدون داشتن استعداد لازم، در هیچ شغلی موفق نخواهید شد. اما خبر خوب این‌که علاقه می‌تواند استعدادهای شما را تقویت کند! شما باید با شناخت بهتر خود، استعدادهای درونی‌تان که در مسیر علاقه شما است را کشف کنید. آگاهی از میزان و نوع استعدادتان، کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد تا پیش‌بینی درستی از آینده انتخاب شغلی خود داشته باشید؛ اما برای کشف راحت‌تر استعدادتان چه باید بکنید؟

سه راه روبروی شماست که همگی تکمیل کننده یکدیگر هستند و در صورتی که از آن‌ها بهرند شوید مسیر شغلی شما روشن و شفاف خواهد بود و نسبت به دیگران پیشتاز خواهید بود.

اما این سه راه کدامند؟

1. مشاوره و تحقیق

2. تجربه‌های داوطلبانه

3. آزمون‌های استعداد شغلی

تحقیق یا مشاوره: برای این کار بهتر است از تجربه کاری افرادی که در شغل موردنظر شما هستند و یا مراکز مجاز مشاوره‌های تخصصی، استفاده کنید. با تحقیق درباره آن شغل از مزایا و مشکلات آن آگاه شوید و از این تجربه‌ها در روند انتخاب شغلی خود استفاده کنید.

فعالیت داوطلبانه: دومین راهکار کسب تجربه عملی است. تجربه‌ای واقعی در محیط واقعی کار. این تجربه توسط فرصت‌های داوطلبانه برای شما محیا می‌شود. فرصتی که نه تنها منجر به شناخت و شبکه سازی می‌شود بلکه باعث می‌شود یک آزمون عملی را نیز تجربه کنید و از نتایج آن در تصمیم گیری های خود استفاده کنید.

آزمون استعداد شغلی: سومین راهکار پیشنهادی استفاده از آزمون‌های استعدادیابی شغلی است. در این نوع آزمون‌ها که سوالات‌شان بر اساس علم روانشناسی مطرح شده است، توانایی‌های شما در شغل‌های مختلف، محک زده می‌شود. البته پیشنهاد می‌شود در مرحله آخر به نتایج این آزمون‌ها تکیه کنید و آن را به عنوان یک کمک تلقی کنید؛ چرا که ممکن است به علت پیچیدگی‌های شخصیتی افراد مختلف و عدم شفافیت و صداقت در پاسخگویی، نتیجه صددرصدی نداشته باشند.

ادامه دارد

ارسال دیدگاه

لطفاً منتظر بمانید...

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است